perjantai 1. helmikuuta 2013

Osa 25: Suomeen 1979

Esipuhe

Jäin viimeksi siihen, että näin rukousvastauksena unen, koskien tulevaa työpaikkaani Orion Yhtymä Oy:ssä. Uni oli seuraava: 
"Kuljin erästä polkua, joka vei minut suurelle kaatopaikalle. Siellä oli rojua ja rihkamaa kaikkialla. Näin sen keskellä pöydän ja pöydälle oli asetettu todella upeat ison taulun kehykset. Ne olivat taidokkaasti kaiverretut ja maalatut kultamaalilla. Minua ihmetytti se, että taulussa oli pelkkä valkoinen pingotettu kangas ilman mitään kuvaa? Kun tunsin sieraimissa pahan kaatopaikkahajun, niin päätin lähteä sieltä pois ihmetellen itsekseni, että olenpas taas paikkaan joutunut, mutta ollessani poistumassa, tuli enkeli luokseni, otti oikeasta ranteestani kiinni ja sanoi: 'Leif, älä lähde, vaan jää, sillä täällä on sinulle töitä. Maalaa kuva tuohon tauluun!' Uni oli sen verran erikoinen, että se jäi hyvin mieleeni ja jälkeenpäin sen merkityskin täysin paljastui minulle."
Tähän sopii hyvin Raamatunjae Jesajasta: 55:8-9. 8. "Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo YeHoWaH. 9. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne."

Ristikuulustelu

Kun menin työhönottohaastatteluun, niin jouduin todella pitkään ristikuulusteluun. Kolme henkilöä (professori, tekninen johtaja ja insinööri) pommittivat minua noin tunnin ajan kysymyksillä, joista monet olivat toistensa kaltaisia, mutta esitetty eri sanakääntein. Olin tehnyt sitä ennen Herralle lupauksen, että vastaan kaikkiin esitettäviin kysymyksiin täysin rehellisesti, koska haluan miellyttää ainoastaan Herraa, joka rakastaa totuutta salatuimpaan saakka. Minulta kysyttiin sitäkin, että miksi olin irtisanoutunut neljästä hyvästä työpaikasta: Strömbergiltä, Ins.tso Erkki Juva Ky:stä, Wärtsilä Oy Hietalahden telakan pääkonttorista ja Aaltosen Kenkätehtaat Oy Sarviksesta? Vastasin, että siksi, koska olin juuri sitä ennen tullut kirkkaasti uskoon ja halusin mennä lähetystyöhön maailman ääriin kertomaan Jeesuksesta, ainoasta, joka voi pelastaa ihmiset joutumasta kadotukseen. En kuitenkaan löytänyt mitään tietä päästäkseni tuohon työhön ja nyt lopulta ymmärrän, ettei se ollut Herran suunnitelma minun elämälleni. Tekninen johtaja sanoi siihen: ”Miten voimme luottaa siihen, ettet lähde täältäkin lyhyen ajan sisällä?” Vastasin: ”Lupaan, että olen töissä ainakin 3 vuotta, jos työpanokseni vain teille kelpaa!”

Paluu Ruotsiin

Ristikuulustelun loputtua tunsin itseni idiootiksi heidän silmissä ja koin, että he olivat jo päättäneet, ettei ainakaan tuollaista tyyppiä kannata sinne palkata. Kysyin, että milloin he päättävät, kenet haastatelluista valitaan ja sain vastaukseksi: ”Viikon kuluessa.” Olin näet yksi seitsemästä haastatteluun pyydetyistä. Sanoin lopuksi heille, että voisitteko ystävällisesti soittaa silloin minulle riippumatta siitä, keneen valintanne osuu. He lupasivat. Lisäksi inssi sanoi, että hän lupasi minulle matkarahakorvauksen. Siihen tekninen johtaja sanoi: ”Maksakaa myös päivärahat 4:ltä päivältä!” (Matkalippujen perusteella).
- Kun palasin työhöni Ruotsiin, niin kerroin pikkuveljelleni kaiken tuon kokemani, unta myöten ja hän ihmetteli, että kuinka jokin suomalainen firma maksaa matka- ja päivärahakorvaukset työnhakijalle(?) 
Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.” Jaak. 1:17

Puhelua ei tullut

Kului se viikko ja seuraavakin, mutta puhelua ei tullut. Soitin itse Pertti Nuopposelle ja kysyin, että kenet he olivat valinneet? Pertti pahoitteli sitä, ettei ollut muistanut soittaa minulle ja sanoi, että heidän valinta osui hakijaan, jolla oli paljon parempi koulutus ja työkokemus kuin minulla. Valitulla oli elektroniikasta 2 vuoden ja instrumenttitekniikasta 4 vuoden työkokemus, eikä minulla ollut ko. aloilta mitään kokemusta. Tunsin kipua sisimmässäni, mutta sanoin: ”Uskon teidän löytäneen hyvän työntekijän ja toivotan teille Jumalan siunausta ja menestystä!” Kipu tuli tunteesta, että koin Herran pettäneen lupauksensa minulle. Pikkuveli Klaus kysyi, että mitä minulle vastattiin? Sanoin heidän valinneen jonkun toisen, paljon minua paremman. Kun menimme sinä päivänä lounaalle, niin sanoin Klausselle: ”En ymmärrä, miksi sain tuon kielteisen vastauksen, sillä olen edelleen varma siitä, että juuri Herra sanoi olevansa alusta alkaen tuon hankkeen takana ja tiedän kyllä milloin Herra puhuu. Hänen ääntään ei kukaan kykene matkimaan.”

Outo soitto?

Pari päivää myöhemmin minulle soitettiin töihin Orion Yhtymästä ja soittaja oli Pertti Nuopponen eli sama, joka oli mukana ristikuulustelussa. Hän kysyi: ”Oletko vielä käytettävissä siihen hakemaasi toimeen?” Vastasin myöntävästi. Pertti kertoi, että henkilö, jonka he olivat valinneet, kieltäytyi ottamasta tointa vastaan ilmoittamatta syytä(?) Pertin mukaan minä olin henkilöhaastattelussa paras, ja luotettavin ristikuulustelussa.

Työsopimus

Pertti kysyi, että voisinko ottaa työt vastaan jo maaliskuun alusta? Kysyin sitä Klausselta ja hän sanoi sen sopivan hänelle. Klaus oli todella ymmällään asian saamasta yllättävästä käänteestä! Uskon tuon kaiken olleen Herran erityistä puhuttelua hänelle, joka oli ollut 12-vuotiaana uskossa, mutta koska hän koki uskovaiset niin ilottomiksi, niin hän luopui uskosta, nimittäin vanhoillislestadiolaisuudesta, jota minäkin kartoin apostolisesta opista liikaa poikkeavana uskontona. Sovimme Pertin kanssa, että hän lähettää minulle kirjeen, jossa hän vahvistaa valinnan osuneen minuun ja että aloitan työt heti maaliskuun alusta 1979.

Töissä Orionilla

Pikkuveli Klaus auttoi minua kalusteiden poistamisessa asunnostani. Annoin osan niistä äidille ja huonot veimme kaatopaikalle. Vein Suomeen vain matkalaukullisen irtaimistoa, lähinnä vaatteita, Raamatun ja muuta pientä. Sain vuokrattua IsoRobalta ns. palvelijan huoneen omalla sisäänkäynnillä. Vuokra oli halpa ja asunto sijaitsi keskellä stadia. Kirjoitin työsopimuksen ja yllätyksekseni palkkani oli 3200 mk! Koska olin ollut käytännössä noin 3 vuotta poissa omalta ammattialaltani, niin se oli reilusti suurempi kuin pyytämäni ohjepalkka minun työkokemukseni perusteella olisi kuulunut olla. En kuitenkaan valittanut siitä J. Minulle kerrottiin miten tärkeänä he pitivät työhönottohaastattelussa sitä, että havaitsivat minun puhuneen täyttä totta ristikuulustelussa, sillä ne projektit, joihin tulisin osallistumaan olisivat huippusalaisia, eikä niistä saisi hiiskua sanaakaan talon ulkopuolisille!

Huippusalainenko?

Kun minulle sitten näytettiin työpaikkani lähellä penisilliinitehdasta ja minut esiteltiin tulevalle fiksulle työtoverilleni Shubh K. Suri’lle, joka oli intialaissyntyinen tekniikan tohtori, niin sain itse valita kalusteet työhuoneeseeni. Työpaikkani oli ikään kuin luotu tyhjästä juuri minua varten ja sitä se todellisuudessa olikin, mikä selvisi myöhemmin! Kaikkein eniten minua ällistytti se projekti jota aloin jatkokehitellä. Se oli juuri se kaikkein salaisin projekti, joka firmassa oli silloin meneillään, suorastaan huippusalainen! Nyt siitä saa kertoa yli 30 vuoden jälkeen, mikä se oli, sillä se on täysin loppuunviety.
- Se oli toimintaperiaatteeltaan muista poikkeava elektronimikroskooppi, toimien transmission- eli läpivalaisuperiaatteella. Sellaisella metallilinssirakenteella toimivaa ei siihen aikaan ollut olemassa koko maailmassa! Olin lentää selälleni nähdessäni tuon, jo toisen prototyypin siitä, sillä olin nähnyt juuri sen prototyypin ulkomuodon, toimintaperiaatteen ja mitä minun tulee tehdä sille, yöllisessä näyssä peräti 6,5 vuotta aiemmin ja kirjoittanut sen muistiin ns. saarnaajan Raamatun leveisiin marginaaleihin. Siihen aikaan (1972) en vain tiennyt mikä näkemäni laite oli nimeltään. Kyseessä oli tuolloin elämäni erikoisin uninäky, jonka olin nähnyt ollessani yhdessä siihenastisen uskon vaellukseni syvimmässä kriisissä (1972).

Taustaa uninäylle

Olin 1972 syksyllä liittynyt Helsingin Siionseurakuntaan siksi, että parhaimmat uskonystävänikin Jeesus-talolta olivat liittyneet siihen, Hurstien kehotuksesta. Olin siis ollut kuuliainen ihmisille, kysymättä asiaa Herralta, jolta minun olisi pitänyt sitä ensisijaisesti kysyä! Siion oli siihen aikaan stadin palavin vapaaksi seurakunnaksi järjestäytynyt herätysliike, mutta sen toiminta oli hyvin erilaista kuin Jeesus-liikkeessä. Oltuani vain 2 kk jäsenenä aloin voida hengellisesti erittäin pahoin! Koin tehneeni sangen suuren virheen liittyessäni siihen ja erityisesti eräässä kokouksessa totesin oppineeni ulkoa usein samanlaisina toistuvat saarnat, jotka tulivat kuin soittolevy olisi alati soittanut samaa säveltä hypäten tietystä kohtaa alkuun. Olin varma, että jos jään siihen srk:an, niin alan henkisesti kuihtua, katkeroitua ja lopulta koen ehkä hengellisen kuoleman! Etsin perusteellisesti vikaa itsestäni. En löytänyt. Siinä kokouksessa sydämeni itki ja rukoilin apua Herralta. Kysyin: ”Oi rakas Jumala, neuvo minulle, missä olen mennyt harhaan? Jos Sinun tahtosi on, että eroan tästä seurakunnasta, niin ilmoita se minulle, sillä muuten en uskalla erota. Kiitos!”

Rukous ennen unta

Sinä iltana rukoilin suuressa sielun hädässä kotona noin tunnin vierain kielin ennen makuulle menoa, kunnes lopulta tunsin rukoukseni menneen kaikkien henkivalloissa olleiden näkymättömien esteiden läpi ja sitten nukahdettuani näin pitkän ja ylen ihmeellisen unen. Uni oli suora vastaus edellä kertomaani rukoukseen. Kerron unen yksityiskohtaisesti ensi kerralla. Näin sisällöltään tuota samaa unta neljänä perättäisenä yönä ja joka yö siinä näytettiin lisää yksityiskohtia. Se oli todella perusteellinen vastaus!
Kirjoituksen nimeksi sopii: Neljän yön uninäky 1972

Nyt kuuntelen mielelläni teidän muiden saamia opetuksia elämänne varrelta, liittyen Raamatun jakeiden opetuksiin.
Olen valppaana ja kuulolla J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti